صدا/فیلم | اندازه |
---|---|
قسمت اول | 3.24 مگابایت |
قسمت دوم | 3.23 مگابایت |
بسم الله الرحمن الرحيم
آزمايش در نظام الهي
قم ـ حسينيه شهدا –؛ شب هشتم محرم 1427
مجموعه سؤالاتي وجود دارد كه فقط اختصاص به نوجوانها و جوانها ندارد؛ بلكه بزرگترها نيز گاهي با آن دست و پنجه نرم ميكنند. يكي از آن مجموعه سؤالات كه در ذهن بسياري از مردم وجود دارد و حل آن در شناختن اكثر مسايل اعتقادي مؤثر است اين است كه: خداوند متعال با آن رحمت، لطف و كرم بيكران خود، اين عالم را آفريده و به مخلوقات نيز نعمتهاي فراواني عطا فرموده است، اما در اين ميان، بلاهايي مانند سيل و زلزله پيش ميآيد كه در آنها انسانهاي بيگناهي از بين ميروند و به سختيهايي مبتلا ميشوند؛ اين بلاها چگونه با آن رحمت، مهرباني و با حكمت و به بيان ديگر با عدل خداوند سازگار است؟ اين يكي از سؤالاتي است كه عموميت دارد؛ سؤال ديگر اين است كه: خداي متعال انبياء را براي هدايت مردم مبعوث فرمود و هدف او اين بود كه مردم به بركت ارشادات انبياء، راه صحيح را پيدا كنند، رفتار انساني معقولي داشته باشند، جامعه سالمي را بسازند و در رفاه و خوشي و سعادت زندگي كنند، انبياء هم با تمام توانشان در اين راه كوشش كردند، ولي چرا همه انبياء با مشكلات فراواني مواجه ميشدند و در بسياري از موارد نيز مورد اهانت، ضرب و شتم، زندان و حتي كشته شدن قرار ميگرفتند. قرآن به كشتن انبياء اشاره كرده و ميفرمايد: «وَ قَتْلهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ»1. چرا خداوند انبياء را براي هدايت، بر مردم مسلط نكرد تا شكنجه و آزاري نبينند و چرا مردم با همه انبياء مخالفت كردند؟ چرا خداوند اجازه ميدهد به اوصياء و اولياء خدا توهين شود. حتي حضرت سيدالشهداءعليهالسلام به مصيبتهايي گرفتار شدند كه نمونهاش را در تاريخ بشريت نميتوان پيدا كرد. اين سؤالها را بايد با حل يك مسأله اعتقادي پاسخ گفت، مسألهاي كه قرآن بر آن خيلي تكيه كرده و آن را به صورتهاي مختلف بيان فرموده است، و آن مسأله امتحان، آزمايش، فتنه و ابتلاء است. اين مفهوم در قرآن با الفاظ متعددي بيان شده كه در ابتدا، براي فهم آنها اشارهاي كوتاه ميكنم. آن چه ما در فارسي به نام «آزمايش»؛ ميناميم قرآن در مورد آن به چند واژه اشاره كرده است كه «ابتلاء»، «بلا»، «فتنه»؛ و «تمحيص»؛ از جمله آنهاست. يكي از آياتي كه در مورد آزمايش با تعبير «فتنه»؛ وارد شده، اين است كه: «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ»2، آيا مردم چنين پنداشتهاند، همين كه بگويند ما ايمان آورديم، رها ميشوند و مورد فتنه و آزمايش قرار نميگيرند. اين سؤال را استفهام انكاري ميگويند؛ يعني از نحوه سؤال پيداست كه جوابش منفي است. در آيات ديگري نيز ميفرمايد: «أَنما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ أَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ»3، اموال و فرزندان شما، فتنه هستند؛ يعني وسيله آزمايشاند و هم چنين ميفرمايد: «وَ نَبْلُوَكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً»، ما شما را با خوشيها و ناخوشيها ميآزماييم. محققين اهل لغت نيز اصل «فتنه»؛ را به معناي داغ كردن و در نهايت به هر نوع زحمتدادن و گرفتار كردن دانستهاند. به هر حال لازمه آزمايش، گرفتار شدن و درگير شدن با كارهاي سخت و دشوار است، تا آنجا كه قرآن در آياتي هدف از آفرينش را آزمايش و امتحان معرفي كرده است و ميفرمايد: «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»4، خدا مرگ و زندگي را براي اينكه شما را بيازمايد آفريد، تا مشخص شود كدام نيكوكارتريد. آيات ديگري نيز در سوره كهف است كه ميفرمايد: «إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَي الْأَرْضِ زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»5؛ يعني آنچه در روي زمين هست، از جاذبههايي كه وجود دارد و زينتهايي كه خدا روي زمين قرار داده، براي اين است كه مردم را به آنها بيازمايد.
مفهوم آزمايش در قرآن به صورتهاي مختلف ذكر شده و از سنتهاي مؤكد، عام و استثناناپذير خداوند است. در اينجا بايد يادآور شد كه آزمايشهاي خداوند خيلي پيچيدهتر از آزمايشهاي ما انسانهاست، آزمايشهاي انساني در يك مورد خاص و براي يك هدف مشخص صورت ميگيرد، ولي آزمايشهاي الهي چندين هدف را دنبال ميكند. گاهي دو گروه را به وسيله يكديگر آزمايش ميكند و گاهي چندين نفر را به وسيله يكديگر آزمايش ميكند؛ «لِيَبْلُوَا بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ»6. علت انتخاب اين موضوع اهميت ويژه آن است كه اولاً، بسياري از مسايل فكري و اعتقادي به حل آن بستگي دارد. دوم اينكه بسياري از قضايايي كه در تاريخ واقع شده، بهخصوص از صدر اسلام تاكنون، با تحليلي خداشناسانه و با بينش توحيدي پاسخ داده شود و سوم اين كه بتوانيم وظيفه خود را در مقابل اين سنت عظيم و پيچيده الهي بشناسيم. پيچيدگي آزمايشهاي الهي از آزمايشهاي انساني خيلي بيشتر است، ما بايد خود را آماده كنيم و براي سربلندي در آزمايش الهي از آزمايشهاي گذشته خداوند عبرت بگيريم كه قدم بزرگ موفقيت در همين عبرتپذيري است.
با نگاهي به مسأله آزمايش، ابهامي كه در ابتدا ظاهر ميشود اين است كه، كسي آزمايش ميكند كه نسبت به چيزي جاهل باشد.
ولي خدا براي چه آزمايش ميكند، مگر خدا جاهل است؟ قرآن در اين باره ميفرمايد «وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبِينَ»7، البته خدا ميداند از ميان كساني كه ادعاي ايمان دارند چه كسي راست و چه كساني دروغ گفتند.
براي حل اين ابهام بايد گفت: ما در قرآن كريم ميبينيم كه خداي متعال اوصاف يا افعالي را به خودش نسبت داده كه كم و بيش در مورد انسانها هم به كار مي رود، مثلاً ميگويد خدا عليم است. ما ميدانيم علمداشتن يعني چه؟ براي اينكه ما هم ميتوانيم كم و بيش علم داشته باشيم. راجع به افعال الهي نيز به واژههايي برميخوريم كه در خود ما هم هست، ولي درباره خدا اندكي تفاوت دارد. مثلاً رحم و غضب دو حالتي است كه انسانها در مواجهه با پديدههاي روزمره دارند؛ ولي وقتي ميگويند خدا رحمت دارد يا خدا غضب كرد معنايش اين نيست كه - العياذ بالله - خدا دلش ميسوزد و حالت انفعال پيدا كرده و يا اوقاتش تلخ ميشود. چون خدا تغيير حالت پيدا نميكند. چنين افعالي با آن خصوصيات، لازمه ماديت و مخلوقيت است و در مورد خدا بايد حيثيتها مادي و نشانههاي ضعف و محدوديت را از آنها حذف كرد.
اين كه خداوند انسان را آزمايش ميكند براي اين نيست كه مجهولي برايش كشف شود، بلكه هدف خداوند از اين كه افراد را در معرض آزمايش قرار ميدهد اين است كه آن چه در باطن هر فرد موجود است، آشكار شود؛ زيرا خداوند اين عالم را براي اين آفريده است تا هر كسي هر استعدادي و نيتي كه دارد، روزي آشكار شود و آن را ابراز كند. استعدادش شكوفا شود و در راهي كه ميخواهد، پيشرفت كند و اگر كسي قصد دارد عقبگرد كند، وسايل آن نيز فراهم شود. اين فضاي آزمايش الهي است. از اينرو منظور از اين كه خدا آزمايش ميكند يعني شرايطي را فراهم ميكند كه نيتها، استعدادها و قابليتهاي انسان بروز و ظهور پيدا كند.
در بين همه مخلوقات، انسان كاملترين موجودي است كه بيشترين استعدادها را براي تغيير و تحول در جهت رسيدن به سعادت يا شقاوت دارد. از آن جا كه در بينش اسلامي اساس ارزش ارتباط با خداست، هر كس ارتباطش با خدا بيشتر باشد، سعادتمندتر خواهد بود. در مقابل نيز، اساس همه بدبختيها كفر است. اما يا همه كساني كه ميگويند ما ايمان داريم راست ميگويند؟ ايمان اين است كه انسان از عمق دل باور داشته باشد كه پيغمبر، پيغمبر خداست؛ يعني هر چه از طرف خدا آورده است، درست است. در مورد امامان معصومعليهاالسلام نيز همينگونه است، آيا همين كه ميگوييم من اهل بيتعليهمالسلام را دوست دارم كار تمام ميشود؟
بايد شرايطي فراهم شود كه درستي ادعاها روشن شود. آيات اول سوره عنكبوت راجع به همين موضوع است، «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ»8؛ يكي از اساسيترين مفاهيم؛ در بينش الهي اين است كه انسان به عنوان يك موجود مختار، امتحان شود و براي او دائماً شرايطي فراهم شود تا ادعاهاي وي آزموده شود. اگر كسي مدعي است عدالت را دوست دارد، زماني كه ميتواند ظلم كند، بايد بر خويشتن مسلط باشد و علايق را بر حقايق مقدم ندارد.
گاهي هم آزمايشها جنبه عمومي دارد و در جايي حادثهاي اتفاق ميافتد كه عدهاي با آن آزموده ميشوند، گاهي نيز حادثهاي اتفاق ميافتد و امتي يكجا آزمايش ميشوند. در اين موارد انسان بايد بيشتر مراقب باشد؛ چرا كه وقتي كار دستهجمعي شد، انسان تحت تأثير جمع قرار ميگيرد.
آيا همين كه عدهاي شعار دادند، انسان بايد از آن عده پيروي كند و با آنها همراهي شود؟ اين هم آزمايشي است كه در تاريخ نمونههاي زيادي از آن اتفاق افتاده است. يكي از اين آزمايشها، روز وفات پيغمبر اكرمصلي الله وعليه وآله بود. حضرت رسولصلي الله وعليه وآله هفتاد روز قبل از وفاتش، بر اساس دستور خداي متعال، براي آخرين بار و به صورت رسمي فرمودند: «من كنت مولاه فهذا علي مولاه». اما زماني كه پيغمبر از دنيا رفت، مسلمانها كه گروهي از آنها جهادگر بودند، انفاق كننده بودند، پولهايي براي اسلام خرج كرده بودند، جنگها رفته بودند، بسياري از آنها معلول جنگي و جانباز بودند؛ همان روز وفات پيغمبر گفتند: بايد براي پيغمبر جانشين تعيين كنيم. مگر هفتاد روز قبل، پيامبرصلي الله وعليه وآله جانشين خود را تعيين نكردند؟ اين مسايلي است كه در تاريخ معاصر نيز اتفاق افتاده است. ما وقتي مسأله امتحان را درست بررسي كنيم، ميتوانيم از نتايج آن براي زندگي خود بهرهمند شويم. آن گاه مراقب خواهيم بود از فريبي كه ديگران خوردند، عبرت بگيريم و عهدشكنيهايي كه ديگران كردند كمتر انجام دهيم. اما اگر متوجه نباشيم كه پيشينيان چه كردند و كارشان به كجا انجاميد و بگوييم ان شاءالله همه درست گفتند، ما هم جزو كساني خواهيم بود كه به جهنم ميرويم! اگر درست دقت كنيم و هر لحظه متوجه آزمايشهاي الهي در زندگيمان باشيم، سود كردهايم و فايده خواهيم برد، اين روزها هم در مسايل سياسي و بين المللي آزمايشهايي در مقابل ماست و اميداوريم كه خداي متعال به بركت سيدالشهداء توفيق دهد كه از عهده اين آزمايشها به خوبي برآييم.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
1؛ نساء، 155
2؛ عنكبوت،2
3؛ انفال، 28
4؛ ملك، 2
5؛ كهف، 7
6؛ محمد، 4
7؛ عنكبوت، 3
8؛ عنكبوت، 1
آدرس: قم - بلوار محمدامين(ص) - بلوار جمهوری اسلامی - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) پست الكترونيك: info@mesbahyazdi.org