- مقدمه
- طرح يك پرسش
- نگاهى به جامعه و مسلمانان صدر اسلام
- بنى اميه در كمين خلافت
- مسلمانان دنياپرست
- عبرت هاى تاريخ
- مرورى بر مباحث پيشين
- حفظ اسلام، اولويت اول اميرالمؤمنين على(عليه السلام) در همه حال
- خلافت و صلح امام حسن(عليه السلام)
- از صلح حسنى تا قيام حسينى
- نهضت عاشورا، الگوى انقلاب اسلامى ايران
- خطر انحراف در كمين انقلاب
- لزوم همراهى شعور و شعار در مراسم محرّم و عاشورا
- مسلمانان نمازخوان، قاتلان امام حسين(عليه السلام)!
- تقليد ناروا
- دو منشأ فتنه هاى اجتماعى
- مفاهيم متشابه، ترفندى براى فتنه
- مرورى بر مباحث پيشين
- تحميل رأى خود بر قرآن
- شرايط متغير اجتماعى و وظيفه هدايت فكرى جامعه
- تطميع و نفاق، دو عامل مهم در شكل گيرى فاجعه كربلا
- ما در كدام صف هستيم: سپاه حسين(عليه السلام) يا سپاه كوفه؟
- مقدمه
- اوج صعود و سقوط در كربلا
- وراثت و محيط، تنها عوامل صعود و سقوط انسان؟
- بررسى اين نظريه با توجه به آيات قرآن
- ميهمان در مذبح ميزبان!
- ناآگاهى و دنياطلبى، دو عامل مهم انحراف
- ارتباط بين «بايد»ها و «هست»ها
- مرورى بر مطالب جلسه پيشين
- علت تفاوت گروه هاى هم سان از نظر وراثت و محيط
- نقد ديدگاه جامعه شناسان در تحليل حادثه كربلا
- تحليل اين رخداد از منظر معارف اسلامى
- پاسخ سيدالشهدا(عليه السلام) به تحليل جامعه شناسان
- پيام مهم امام حسين(عليه السلام) در شب و روز عاشورا
- مقدمه
- آيا مردم، سيدالشهدا(عليه السلام) را نمى شناختند؟
- مسلمانان ظاهرى
- ياران على(عليه السلام) قاتلان حسين(عليه السلام)!
- مؤمنان واقعى هم جاذبه دارند و هم دافعه
- ضعف معرفت، عاملى مهم در سقوط و انحراف مسلمانان در طول تاريخ
- مرورى بر مباحث پيشين
- تقويت عقايد دينى، پادزهرى براى پيش گيرى از انحراف
- ارزش ها و اعتقادات دينى چگونه كنار زده مى شوند؟
- نفى ارزش ها و اعتقادات دينى به بهانه اختلاف فتوا
- سير تحوّل شبهه ها
- ترفندها و شبهه هايى ديگر براى نفى ارزش ها و عقايد دينى
- آيا فهم دين به علما و مجتهدان اختصاص دارد؟
- پاسخ اين شبهه
- نمونه اى از فهم و تفسير قرآنِ يك غير متخصص
- كافى نبودن قرآن براى فهم همه معارف و احكام اسلام
- روش اجتهادى در كشف احكام اسلام
- شبهه قرائت هاى مختلف
- مرورى بر مطالب جلسه پيشين
- پيشينه شبهه تعدد قرائت ها
- متشابهات قرآن و شبهه تعدد قرائت ها
- شبهه تعدد قرائت ها در اسلام
- پاسخ شبهه تعدد قرائت ها
- اختلاف در احكام دين، نه در مبانى و اصول
- چكيده بحث
- شبهه «برحق بودن همه اديان»
- تمسك به آيه 62 بقره و 17 حج براى اثبات پلوراليزم دينى
- نقد استدلال مذكور
- اشكالى ديگر بر استدلال مذكور
- استدلالى ديگر براى اثبات پلوراليزم
- پاسخ اين استدلال
- رفع يك استبعاد
- خلاصه بحث
- بيان شبهه تأويل در دين
- پاسخ شبهه
- بحث «زبان دين»
- مشكل امام زمان(عليه السلام) با اهل تأويل
- شيطانى ترين شبهه: قرائت هاى مختلف
- شبهه عدم نياز بشر به شريعت در عصر حاضر
- استدلال عقلى و نقلى بر اين شبهه
- آيا عقل بشر مى تواند از راهنمايى وحى بى نياز شود؟
- پاسخ گويى دين به نيازهاى جديد بشر
- تفاوت نسخ احكام با اجراى احكام حكومتى و ثانوى
- پاسخ استدلال نقلى
- در پرتو آذرخش
- سخن آخر
- بيان شبهه
- دليل نقلىِ شبهه و پاسخ آن
- وحى قرآنى، سالم از هر تغيير و تحريف
- دليل برون دينى
- پاسخ به دليل برون دينى
- داستان يك كرامت
- مرورى بر مطالب جلسه پيشين
- شبهه انكار عصمت پيامبر(صلى الله عليه وآله) و ائمه(عليهم السلام)
- پاسخ شبهه
- پرسش و پاسخ
نفى ارزش ها و اعتقادات دينى به بهانه اختلاف فتوا
عامل ديگرى نيز در اين ميان وجود دارد كه به طور اجمال به آن اشاره مى كنم:
كشورهاى سرمايه دار دنيا، ديندارى را و به خصوص ديندارى اسلامى و بويژه اصولگرايان مانند جمهورى اسلامى را، با پيشرفتهاى اقتصادى خود هماهنگ نمى بينند. يعنى چه؟ اجازه بدهيد اين مسأله را در قالب مثالى عرض كنم.
از جمله بزرگترين شركتهاى آمريكايى كمپانيهايى هستند كه فيلمهاى مبتذل توليد مى كنند و درآمدهايى كه از اين راه براى آنها حاصل مى شود گاهى از درآمد منابع نفتى ما بيشتر است. البته توليد فيلم هم به سادگى ميسّر نيست. تجهيزات و امكانات فراوانى براى اين كار لازم است. از جمله اينكه براى توليد فيلم با مقدمات فراوان شهركهايى ساخته اند. به اجمال مى توان گفت: توليد فيلم براى اين شركتها سرمايه زيادى را به كار مى گيرند و اگر فيلم هاى توليد شده به فروش برسد، صاحبان اين شركتها به خواسته خود مى رسند. اما اگر فيلم آنها مشترى كافى نداشته باشد، ضرر مى كنند. اين شركتها در كشورهايى كه مردم آنها، تماشا كردن چنين فيلم هايى را حرام مى دانند، نمى توانند كالاهاى خود را بفروشند. از اين رو براى اينكه بتوانند براى فيلم خود مشترى بيشترى پيدا كنند، سعى مى كنند كه در عقايد و افكار مردم تأثير گذاشته از حرمت و قبح تماشاى اين فيلم ها بكاهند تا به تدريج بتوانند كالاهاى خود را در اين كشورها بفروش برسانند. اما چون خود آنها نمى توانند مستقيماً در داخل كشورهاى اسلامى فعاليت كنند، از اين رو افرادى را در داخل كشورهاى اسلامى اجير كرده آنها را در منافع خود شريك مى كنند تا به كمك آنها بتوانند اين تحول فرهنگى را ايجاد كنند و در نتيجه سود اقتصادى هنگفتى ببرند. اين، انگيزه سوم براى ايجاد انحراف و تغيير در دين است. البته بحث در مورد عوامل و انگيزه هاى ايجاد انحراف در دين مفصل است. اما به هر حال، صرف نظر از عاملى كه بيشتر از خارج تقويت مى شود، يك عده افراد بى دين هستند كه ديندارى را خرافات دانسته و مى گويند بايد مردم را از اين خرافات نجات داد. عده ديگرى هم ديندارانى هستند كه خود باخته فرهنگ غربى شده اند و قصد دارند در دين تغييراتى ايجاد كنند تا به گونه اى با فرهنگ غربى سازگار شود. حال اين عده براى رسيدن به هدف چه مى كنند؟ براى تبيين بهتر بحث، آن را در قالب مثالى عرض كنم.
زمانى كه اين عده مى بينند مردم معتقد هستند كه تماشاى فيلم مبتذل و شركت در مجالس عيش و عشرت حرام است. ايجاد شبهه را از اينجا شروع مى كنند كه چه كسى گفته است كه اين كار حرام است؟ چرا ما جوانان بايد از همه چيزهاى خوب محروم باشيم؟ هنگامى كه در جواب اين شبهه به ايشان گفته مى شود: علما گفته اند اين كارها حرام است، متوجه مى شوند كه سرچشمه اعتقادات توده مردم و دلبستگى آنها به ارزشها و باورها گفته هاى علماست. از اين رو، درصدد برمى آيند كارى كنند كه مردم چندان به گفته هاى علما توجه نكنند.
آدرس: قم - بلوار محمدامين(ص) - بلوار جمهوری اسلامی - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) پست الكترونيك: info@mesbahyazdi.org