- مقدمه
- طرح يك پرسش
- نگاهى به جامعه و مسلمانان صدر اسلام
- بنى اميه در كمين خلافت
- مسلمانان دنياپرست
- عبرت هاى تاريخ
- مرورى بر مباحث پيشين
- حفظ اسلام، اولويت اول اميرالمؤمنين على(عليه السلام) در همه حال
- خلافت و صلح امام حسن(عليه السلام)
- از صلح حسنى تا قيام حسينى
- نهضت عاشورا، الگوى انقلاب اسلامى ايران
- خطر انحراف در كمين انقلاب
- لزوم همراهى شعور و شعار در مراسم محرّم و عاشورا
- مسلمانان نمازخوان، قاتلان امام حسين(عليه السلام)!
- تقليد ناروا
- دو منشأ فتنه هاى اجتماعى
- مفاهيم متشابه، ترفندى براى فتنه
- مرورى بر مباحث پيشين
- تحميل رأى خود بر قرآن
- شرايط متغير اجتماعى و وظيفه هدايت فكرى جامعه
- تطميع و نفاق، دو عامل مهم در شكل گيرى فاجعه كربلا
- ما در كدام صف هستيم: سپاه حسين(عليه السلام) يا سپاه كوفه؟
- مقدمه
- اوج صعود و سقوط در كربلا
- وراثت و محيط، تنها عوامل صعود و سقوط انسان؟
- بررسى اين نظريه با توجه به آيات قرآن
- ميهمان در مذبح ميزبان!
- ناآگاهى و دنياطلبى، دو عامل مهم انحراف
- ارتباط بين «بايد»ها و «هست»ها
- مرورى بر مطالب جلسه پيشين
- علت تفاوت گروه هاى هم سان از نظر وراثت و محيط
- نقد ديدگاه جامعه شناسان در تحليل حادثه كربلا
- تحليل اين رخداد از منظر معارف اسلامى
- پاسخ سيدالشهدا(عليه السلام) به تحليل جامعه شناسان
- پيام مهم امام حسين(عليه السلام) در شب و روز عاشورا
- مقدمه
- آيا مردم، سيدالشهدا(عليه السلام) را نمى شناختند؟
- مسلمانان ظاهرى
- ياران على(عليه السلام) قاتلان حسين(عليه السلام)!
- مؤمنان واقعى هم جاذبه دارند و هم دافعه
- ضعف معرفت، عاملى مهم در سقوط و انحراف مسلمانان در طول تاريخ
- مرورى بر مباحث پيشين
- تقويت عقايد دينى، پادزهرى براى پيش گيرى از انحراف
- ارزش ها و اعتقادات دينى چگونه كنار زده مى شوند؟
- نفى ارزش ها و اعتقادات دينى به بهانه اختلاف فتوا
- سير تحوّل شبهه ها
- ترفندها و شبهه هايى ديگر براى نفى ارزش ها و عقايد دينى
- آيا فهم دين به علما و مجتهدان اختصاص دارد؟
- پاسخ اين شبهه
- نمونه اى از فهم و تفسير قرآنِ يك غير متخصص
- كافى نبودن قرآن براى فهم همه معارف و احكام اسلام
- روش اجتهادى در كشف احكام اسلام
- شبهه قرائت هاى مختلف
- مرورى بر مطالب جلسه پيشين
- پيشينه شبهه تعدد قرائت ها
- متشابهات قرآن و شبهه تعدد قرائت ها
- شبهه تعدد قرائت ها در اسلام
- پاسخ شبهه تعدد قرائت ها
- اختلاف در احكام دين، نه در مبانى و اصول
- چكيده بحث
- شبهه «برحق بودن همه اديان»
- تمسك به آيه 62 بقره و 17 حج براى اثبات پلوراليزم دينى
- نقد استدلال مذكور
- اشكالى ديگر بر استدلال مذكور
- استدلالى ديگر براى اثبات پلوراليزم
- پاسخ اين استدلال
- رفع يك استبعاد
- خلاصه بحث
- بيان شبهه تأويل در دين
- پاسخ شبهه
- بحث «زبان دين»
- مشكل امام زمان(عليه السلام) با اهل تأويل
- شيطانى ترين شبهه: قرائت هاى مختلف
- شبهه عدم نياز بشر به شريعت در عصر حاضر
- استدلال عقلى و نقلى بر اين شبهه
- آيا عقل بشر مى تواند از راهنمايى وحى بى نياز شود؟
- پاسخ گويى دين به نيازهاى جديد بشر
- تفاوت نسخ احكام با اجراى احكام حكومتى و ثانوى
- پاسخ استدلال نقلى
- در پرتو آذرخش
- سخن آخر
- بيان شبهه
- دليل نقلىِ شبهه و پاسخ آن
- وحى قرآنى، سالم از هر تغيير و تحريف
- دليل برون دينى
- پاسخ به دليل برون دينى
- داستان يك كرامت
- مرورى بر مطالب جلسه پيشين
- شبهه انكار عصمت پيامبر(صلى الله عليه وآله) و ائمه(عليهم السلام)
- پاسخ شبهه
- پرسش و پاسخ
ياران على(عليه السلام) قاتلان حسين(عليه السلام)!
در زيارت عاشورا مى خوانيم كه خدا به ما كرامت عطا كرد كه حسين شناس شديم. آيا ما واقعاً امام حسين(عليه السلام) را مى شناسيم؟ آيا ما بيش از مردم كوفه امام حسين(عليه السلام) را مى شناسيم؟ مردم كوفه كسانى بودند كه سالها امام حسين(عليه السلام) را در كنار اميرالمؤمنين(عليه السلام)ديده بودند. كوفه به اصطلاح پايتخت حضرت على(عليه السلام) بود، سالها در آنجا نماز خوانده بود، موعظه و سخنرانى كرده بود به محرومان كمك كرده بود، ايتام و بيوه زنان را سرپرستى كرده بود. بسيارى از همين كسانى كه براى كشتن امام حسين(عليه السلام) آمدند از كسانى بودند كه در ركاب حضرت على(عليه السلام) با معاويه جنگيده بودند. آيا فكر مى كردند روزى بيايد كه قاتل امام حسين(عليه السلام)بشوند؟! ابداً، ولى چنين روزى آمد. اين اسمش فتنه است «و إن أصابته فتنه انقلب على وجهه» بعضى از افراد زير پايشان سست است، از اول نيت بدى ندارند، دلشان مى خواهد كه به راه خوب بروند و خداپرست باشند، عبادت خدا را هم مى كنند «من الناس من يعبدالله» اما «على حرف» به يك شرط و در شرايط خاصى; هميشه خداپرست نيستند.
بنده به سهم خودم به اين عزاداريها و عرض ارادتها به پيشگاه حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) و اين توفيقى كه نصيب شما به خصوص جوانان عزيز و پاك ـ كه هنوز آلوده به گناه نشده ايد ـ گرديده كه در چنين مراسمى با اين اخلاص شركت مى كنيد غبطه مى خورم. خدا ان شاء الله اين محبت و اين عشق را روزافزون كند و اين عشق را از شما نگيرد و اين معرفت را ذخيره آخرتتان قرار دهد. ولى عزيزان من! ما بايد نگران اين باشيم كه نكند عبادت ما هم عبادت مشروط باشد، حسين دوستى ما هم شرط داشته باشد. اگر اوضاع عوض شود، ديگر معلوم نيست ما چقدر طرفدار حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) باشيم. من نسبت به خودم خائف هستم. ان شاء الله كه همه شما ثابت قدم باشيد. در همين زيارت عاشورا مى خوانيم «و أن يثبت لى عندكم قدم صدق فى الدنيا و الآخرة» از خدا مى خواهيم اكنون كه به حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) و اوليائش معرفت داريم و با دشمنان او دشمن هستيم، ما را ثابت قدم بدارد. براى ثبات قدم تنها شناختن امام حسين(عليه السلام) كافى نيست «اكرمنى بمعرفتكم و معرفة اوليائكم و رزقنى البرائة من اعدائكم» آنهايى كه هم به روى دوستان و هم به روى دشمنان لبخند مى زنند، جزء اينها نيستند. پيروان واقعى امام حسين(عليه السلام) كسانى هستند كه با دوستان آن حضرت، دوست هستند و با دشمنان او هم دشمن هستند و خدا را شكر مى كنند كه اين دشمنى را در دلهايشان قرار داده است و از خدا مى خواهند كه هم بر دوستى آنها نسبت به امام حسين(عليه السلام) بيفزايد و هم آن دشمنى را هم زياد كند. و لذا قبل از اينكه به حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) سلام كنند، ابتدا دشمنانش را لعن مى كنند اول صد بار لعن است و بعد از آن سلام. متأسفانه امروز در ميان كسانى كه ادعاى شيعه امام حسين(عليه السلام) بودن را دارند، كسانى هستند كه مى گويند بايد اين زيارت نامه را عوض كرد لعنهاى آن را بايد حذف كرد، چون دوران خشونت گذشته است! ديگر بايد به روى همه حتى به روى دشمنان لبخند زد. آرى! خنده زدن به روى دشمنان بود كه بعضى از زمينه هاى انحراف را در گوشه و كنار اين كشور اسلامى بوجود آورد. ان شاء الله كه در شهر شما اين گونه نيست، اما در بعضى جاها بساط اختلاط نامشروع پسر و دختر، احياء سنتهاى كفر، استفاده از مواد مخدر و مشروبات الكلى، شب نشينيها با تماشاى فيلمهاى ويدئويى مبتذل، در بين جوانها، كمابيش وجود دارد. چرا؟ چون با ترويج فرهنگ تساهل و تسامح، بغض نسبت به دشمنان را ضعيف كردند. گفتند: به دشمنان هم بايد لبخند زد. وقتى به روى دشمنان لبخند زدند، با آنها معاشرت مى كنند; و در نتيجه، اخلاق، رفتار، فرهنگ و فسادشان را هم مى پذيرند.
آدرس: قم - بلوار محمدامين(ص) - بلوار جمهوری اسلامی - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) پست الكترونيك: info@mesbahyazdi.org