- مقدمه
- طرح يك پرسش
- نگاهى به جامعه و مسلمانان صدر اسلام
- بنى اميه در كمين خلافت
- مسلمانان دنياپرست
- عبرت هاى تاريخ
- مرورى بر مباحث پيشين
- حفظ اسلام، اولويت اول اميرالمؤمنين على(عليه السلام) در همه حال
- خلافت و صلح امام حسن(عليه السلام)
- از صلح حسنى تا قيام حسينى
- نهضت عاشورا، الگوى انقلاب اسلامى ايران
- خطر انحراف در كمين انقلاب
- لزوم همراهى شعور و شعار در مراسم محرّم و عاشورا
- مسلمانان نمازخوان، قاتلان امام حسين(عليه السلام)!
- تقليد ناروا
- دو منشأ فتنه هاى اجتماعى
- مفاهيم متشابه، ترفندى براى فتنه
- مرورى بر مباحث پيشين
- تحميل رأى خود بر قرآن
- شرايط متغير اجتماعى و وظيفه هدايت فكرى جامعه
- تطميع و نفاق، دو عامل مهم در شكل گيرى فاجعه كربلا
- ما در كدام صف هستيم: سپاه حسين(عليه السلام) يا سپاه كوفه؟
- مقدمه
- اوج صعود و سقوط در كربلا
- وراثت و محيط، تنها عوامل صعود و سقوط انسان؟
- بررسى اين نظريه با توجه به آيات قرآن
- ميهمان در مذبح ميزبان!
- ناآگاهى و دنياطلبى، دو عامل مهم انحراف
- ارتباط بين «بايد»ها و «هست»ها
- مرورى بر مطالب جلسه پيشين
- علت تفاوت گروه هاى هم سان از نظر وراثت و محيط
- نقد ديدگاه جامعه شناسان در تحليل حادثه كربلا
- تحليل اين رخداد از منظر معارف اسلامى
- پاسخ سيدالشهدا(عليه السلام) به تحليل جامعه شناسان
- پيام مهم امام حسين(عليه السلام) در شب و روز عاشورا
- مقدمه
- آيا مردم، سيدالشهدا(عليه السلام) را نمى شناختند؟
- مسلمانان ظاهرى
- ياران على(عليه السلام) قاتلان حسين(عليه السلام)!
- مؤمنان واقعى هم جاذبه دارند و هم دافعه
- ضعف معرفت، عاملى مهم در سقوط و انحراف مسلمانان در طول تاريخ
- مرورى بر مباحث پيشين
- تقويت عقايد دينى، پادزهرى براى پيش گيرى از انحراف
- ارزش ها و اعتقادات دينى چگونه كنار زده مى شوند؟
- نفى ارزش ها و اعتقادات دينى به بهانه اختلاف فتوا
- سير تحوّل شبهه ها
- ترفندها و شبهه هايى ديگر براى نفى ارزش ها و عقايد دينى
- آيا فهم دين به علما و مجتهدان اختصاص دارد؟
- پاسخ اين شبهه
- نمونه اى از فهم و تفسير قرآنِ يك غير متخصص
- كافى نبودن قرآن براى فهم همه معارف و احكام اسلام
- روش اجتهادى در كشف احكام اسلام
- شبهه قرائت هاى مختلف
- مرورى بر مطالب جلسه پيشين
- پيشينه شبهه تعدد قرائت ها
- متشابهات قرآن و شبهه تعدد قرائت ها
- شبهه تعدد قرائت ها در اسلام
- پاسخ شبهه تعدد قرائت ها
- اختلاف در احكام دين، نه در مبانى و اصول
- چكيده بحث
- شبهه «برحق بودن همه اديان»
- تمسك به آيه 62 بقره و 17 حج براى اثبات پلوراليزم دينى
- نقد استدلال مذكور
- اشكالى ديگر بر استدلال مذكور
- استدلالى ديگر براى اثبات پلوراليزم
- پاسخ اين استدلال
- رفع يك استبعاد
- خلاصه بحث
- بيان شبهه تأويل در دين
- پاسخ شبهه
- بحث «زبان دين»
- مشكل امام زمان(عليه السلام) با اهل تأويل
- شيطانى ترين شبهه: قرائت هاى مختلف
- شبهه عدم نياز بشر به شريعت در عصر حاضر
- استدلال عقلى و نقلى بر اين شبهه
- آيا عقل بشر مى تواند از راهنمايى وحى بى نياز شود؟
- پاسخ گويى دين به نيازهاى جديد بشر
- تفاوت نسخ احكام با اجراى احكام حكومتى و ثانوى
- پاسخ استدلال نقلى
- در پرتو آذرخش
- سخن آخر
- بيان شبهه
- دليل نقلىِ شبهه و پاسخ آن
- وحى قرآنى، سالم از هر تغيير و تحريف
- دليل برون دينى
- پاسخ به دليل برون دينى
- داستان يك كرامت
- مرورى بر مطالب جلسه پيشين
- شبهه انكار عصمت پيامبر(صلى الله عليه وآله) و ائمه(عليهم السلام)
- پاسخ شبهه
- پرسش و پاسخ
آيا مردم، سيدالشهدا(عليه السلام) را نمى شناختند؟
در اين چند دقيقه كه مزاحم شما هستم، مى خواهم درباره همين چند كلمه عرايض كوتاهى عرض كنم. مگر مسلمانها در صدر اسلام معرفت به پيغمبر و اهل بيت(عليهم السلام) و حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) نداشتند؟ چرا مى گوئيم خدايى كه ما را به معرفت شما اكرام كرد؟ آيا مسلمانهاى زمان حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) نسبت به ايشان معرفت داشتند يا نه؟ اگر معرفت داشتند، چرا عده اى به جنگ با او آمدند و عده اى ديگر سكوت كردند؟! اگر معرفت نداشتند، مگر هنوز در بين آنها كسانى نبودند كه روايات پيغمبر(صلى الله عليه وآله) را درباره حضرت سيدالشهدا(عليه السلام)نقل كنند يا رفتار پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) را با حضرت سيدالشهدا(عليه السلام)براى مردم بگويند؟ حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) در خطبه اى كه در نزديك ظهر عاشورا براى مردم خواند، فرمود: اگر من را نمى شناسيد و نمى دانيد پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) درباره من چه فرموده، در بين شما هنوز اصحاب پيغمبر(صلى الله عليه وآله) مثل جابر بن عبدالله انصارى، زيد بن ارقم و انس بن مالك هستند; برويد از آنها بپرسيد. البته منظور اين نبود كه اينها در كربلا حضور دارند، يعنى اينها هنوز در بين مسلمانها هستند، هنوز كسانى كه از پيغمبر(صلى الله عليه وآله) شنيده اند كه او درباره ما چه فرمود، زنده اند اگر مى دانيد و مى شنويد، پس چه حجتى داريد بر اينكه به روى ما شمشير كشيده ايد و مى خواهيد خون ما را بريزيد؟! معناى اين سخن اين است كه آنها حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) را مى شناختند، چنان نبود كه آن حضرت را نشاسند. پس اين گونه شناخت كه بدانيم امام حسين(عليه السلام) پسر كه بود. پدر، مادر و جدّ او چه كسانى بودند، آن معرفتى نيست كه كارساز باشد. شناخت و معرفت آنها حتى با شناخت روايات و فرمايش هاى پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) درباره حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) و مقامات او توأم بود كه فرمود: «الحسن و الحسين سيّدا شباب اهل الجنة و انهّما امامان قاما أو قعدا»1امام حسن و امام حسين(عليهما السلام) سيد و سرور جوانان اهل بهشتند اين دو برادر، امام هستند، چه قيام و چه قعود كنند. اين سخنان را شنيده بودند و مى دانستند; اما اين شناختها كارساز نبود. آن شناختى كارساز است كه با ايمان و پذيرش و تسليم و انقياد توأم باشد، يعنى اگر مى پذيريم كه امام و واجب الطاعة است، بايد اطاعتش كنيم. او براى چه امام شده است؟ اگر فقط بگوئيم امام است، اما به دستوراتش عمل نكنيم، اين پذيرش امامت نيست و اين معرفت كارساز نيست. آن معرفتى كارساز است كه توأم با ايمان و پذيرش و تسليم و انقياد باشد يعنى واقعاً او را امام و پيشوا بدانيم و پشت سر او حركت كنيم. در زيارت عاشورا مى خوانيد: «آن خدايى كه به ما اين كرامت را داد كه امام حسين شناس شديم». امروز هم كسانى هستند كه دم از اسلام و تشيع مى زنند و ادعاى شناخت امام حسين(عليه السلام) را دارند، ولى از امام حسين(عليه السلام) بيگانه اند، چنانكه در آن زمان نيز بجز گروه اندكى، كه طبق روايات معروف2، هفتاد و دو نفر بودند، بقيه امام حسين(عليه السلام) را تنها گذاشتند.
1. بحارالانوار، ج 36، 288.
2. ر.ك: بحارالانوار، ج 45، ص 47 و ج 53، ص 15 و...
آدرس: قم - بلوار محمدامين(ص) - بلوار جمهوری اسلامی - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) پست الكترونيك: info@mesbahyazdi.org