- مقدمه
- طرح يك پرسش
- نگاهى به جامعه و مسلمانان صدر اسلام
- بنى اميه در كمين خلافت
- مسلمانان دنياپرست
- عبرت هاى تاريخ
- مرورى بر مباحث پيشين
- حفظ اسلام، اولويت اول اميرالمؤمنين على(عليه السلام) در همه حال
- خلافت و صلح امام حسن(عليه السلام)
- از صلح حسنى تا قيام حسينى
- نهضت عاشورا، الگوى انقلاب اسلامى ايران
- خطر انحراف در كمين انقلاب
- لزوم همراهى شعور و شعار در مراسم محرّم و عاشورا
- مسلمانان نمازخوان، قاتلان امام حسين(عليه السلام)!
- تقليد ناروا
- دو منشأ فتنه هاى اجتماعى
- مفاهيم متشابه، ترفندى براى فتنه
- مرورى بر مباحث پيشين
- تحميل رأى خود بر قرآن
- شرايط متغير اجتماعى و وظيفه هدايت فكرى جامعه
- تطميع و نفاق، دو عامل مهم در شكل گيرى فاجعه كربلا
- ما در كدام صف هستيم: سپاه حسين(عليه السلام) يا سپاه كوفه؟
- مقدمه
- اوج صعود و سقوط در كربلا
- وراثت و محيط، تنها عوامل صعود و سقوط انسان؟
- بررسى اين نظريه با توجه به آيات قرآن
- ميهمان در مذبح ميزبان!
- ناآگاهى و دنياطلبى، دو عامل مهم انحراف
- ارتباط بين «بايد»ها و «هست»ها
- مرورى بر مطالب جلسه پيشين
- علت تفاوت گروه هاى هم سان از نظر وراثت و محيط
- نقد ديدگاه جامعه شناسان در تحليل حادثه كربلا
- تحليل اين رخداد از منظر معارف اسلامى
- پاسخ سيدالشهدا(عليه السلام) به تحليل جامعه شناسان
- پيام مهم امام حسين(عليه السلام) در شب و روز عاشورا
- مقدمه
- آيا مردم، سيدالشهدا(عليه السلام) را نمى شناختند؟
- مسلمانان ظاهرى
- ياران على(عليه السلام) قاتلان حسين(عليه السلام)!
- مؤمنان واقعى هم جاذبه دارند و هم دافعه
- ضعف معرفت، عاملى مهم در سقوط و انحراف مسلمانان در طول تاريخ
- مرورى بر مباحث پيشين
- تقويت عقايد دينى، پادزهرى براى پيش گيرى از انحراف
- ارزش ها و اعتقادات دينى چگونه كنار زده مى شوند؟
- نفى ارزش ها و اعتقادات دينى به بهانه اختلاف فتوا
- سير تحوّل شبهه ها
- ترفندها و شبهه هايى ديگر براى نفى ارزش ها و عقايد دينى
- آيا فهم دين به علما و مجتهدان اختصاص دارد؟
- پاسخ اين شبهه
- نمونه اى از فهم و تفسير قرآنِ يك غير متخصص
- كافى نبودن قرآن براى فهم همه معارف و احكام اسلام
- روش اجتهادى در كشف احكام اسلام
- شبهه قرائت هاى مختلف
- مرورى بر مطالب جلسه پيشين
- پيشينه شبهه تعدد قرائت ها
- متشابهات قرآن و شبهه تعدد قرائت ها
- شبهه تعدد قرائت ها در اسلام
- پاسخ شبهه تعدد قرائت ها
- اختلاف در احكام دين، نه در مبانى و اصول
- چكيده بحث
- شبهه «برحق بودن همه اديان»
- تمسك به آيه 62 بقره و 17 حج براى اثبات پلوراليزم دينى
- نقد استدلال مذكور
- اشكالى ديگر بر استدلال مذكور
- استدلالى ديگر براى اثبات پلوراليزم
- پاسخ اين استدلال
- رفع يك استبعاد
- خلاصه بحث
- بيان شبهه تأويل در دين
- پاسخ شبهه
- بحث «زبان دين»
- مشكل امام زمان(عليه السلام) با اهل تأويل
- شيطانى ترين شبهه: قرائت هاى مختلف
- شبهه عدم نياز بشر به شريعت در عصر حاضر
- استدلال عقلى و نقلى بر اين شبهه
- آيا عقل بشر مى تواند از راهنمايى وحى بى نياز شود؟
- پاسخ گويى دين به نيازهاى جديد بشر
- تفاوت نسخ احكام با اجراى احكام حكومتى و ثانوى
- پاسخ استدلال نقلى
- در پرتو آذرخش
- سخن آخر
- بيان شبهه
- دليل نقلىِ شبهه و پاسخ آن
- وحى قرآنى، سالم از هر تغيير و تحريف
- دليل برون دينى
- پاسخ به دليل برون دينى
- داستان يك كرامت
- مرورى بر مطالب جلسه پيشين
- شبهه انكار عصمت پيامبر(صلى الله عليه وآله) و ائمه(عليهم السلام)
- پاسخ شبهه
- پرسش و پاسخ
سخن آخر
بنابراين، اسلام براى همه مردم و در همه زمانها آمده است و احكام آن هم هيچ قابل تغيير نيست. كسى كه در اين امور شك كند، در ضروريات دين شك كرده است و انكار آنها نيز موجب ارتداد است. اين مسائل قابل مناقشه نيست. البته طرح سؤال اشكالى ندارد. اگر شبهه اى به ذهن كسى بيايد، بايد سؤال خود را مطرح كند. شبهه را هم به درستى تبيين كند تا جواب صحيح و كامل را دريافت كند. يكى از كارهاى مهمّ علما و روحانيون هم از اول تا آخر پاسخ به سؤالات بوده است. حتى گاهى خودشان شبهه اى را كه هنوز به ذهن ديگران نرسيده بود، ابداع و پاسخ آن را هم ارائه مى كردند. اين كه گاهى گفته مى شود روحانيون پاسخگوى سؤالات نيستند، سخن درستى نيست.
اين امر مباركى است كه جوانان اين زمان به واسطه رشد فكرى كه پيدا كرده اند، جستجوگر و پرسشگر شده اند. اين امر هم تا حد زيادى به بركت پيروزى انقلاب و تعطيل شدن مراكز فساد است كه موجب شد فهم جوانان بيشتر رشد كند. البته، اگر قدر آن را بدانيم و مجدداً شرايط زمان طاغوت را ايجاد نكنيم و عشرتكده ها را به اسم فرهنگسرا احيا نكنيم! اجراى احكام اسلامى و رواج فرهنگ اسلامى موجب شد كه امروز، جوانان ما از بعضى از پيرمردهاى سابق بهتر بفهمند و از ذهن فعال ترى برخوردار باشند. اين امر، بركت دارد. ما بايد از آن استقبال كنيم. ما هيچ ابايى نداريم از اين كه جوانان سؤال كنند و جواب آن را بخواهند. روحانيت هم وظيفه خود مى داند كه با كمال خوشرويى و با دقت به اين سؤالها جواب دهد.
پس طرح سؤال اشكال ندارد. اما كسانى كه اين شبهه را در ذهن اشخاص ايجاد مى كنند تا ايمان جوانان ما را نابود كنند، آنها شياطين هستند. اين هم تعبيرى است كه خود قرآن درباره آنها فرموده: «و كذلك جعلنا لكل نبى عدواً شياطين الانس»1. ابليس از شياطين جنى است. قرآن مى فرمايد ما شياطين انسى و هم چنين شياطين جنى را در مقابل انبيا قرار داديم. براساس نص قرآن كسانى كه اين شبهات را به قصد گمراه كردن جوانان ايجاد مى كنند، شيطان واقعى هستند و در رأس آنها شيطان بزرگ، آمريكا است. بسيارى از ايشان هم از همانجا تغذيه مى شوند، هم تغذيه فكرى و هم تغذيه مالى. رئيس جمهور فعلى آمريكا پيش از رياست جمهورى، به صراحت گفت كه كمك هاى مالى و تبليغاتى و حمايت هاى آمريكا در جهت تغيير شرايط ايران و فراهم كردن زمينه سقوط حكومت ولايت فقيه است. وى به كمك هاى مالى تصريح كرد. اگر اين افراد شيطان نيستند، پس چه كسى شيطان است؟ پس شياطين انس چه كسانى هستند؟ از اين رو بود كه حضرت امام(قدس سره) فرمود: «شيطان بزرگ آمريكاست.» آن بزرگوار اين تعبير را از قرآن گرفته بود. «شياطين الانس و الجن». آنچه ما نگران آن بوده و با آن مقابله مى كنيم، عملكرد اين شياطين است كه با سوء نيت قصد دارند ايمان جوانان را از بين ببرند اما كسانى كه پرسشگر هستند، سؤال دارند و جواب آن را مى خواهند بسيار قابل احترام هستند و ما با كمال خوشرويى و با آغوش باز، هم از طرح اين سؤالات استقبال مى كنيم و هم آمادگى جواب آنها را داريم.
1. انعام، 112.
آدرس: قم - بلوار محمدامين(ص) - بلوار جمهوری اسلامی - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) پست الكترونيك: info@mesbahyazdi.org