- مقدمه
- طرح يك پرسش
- نگاهى به جامعه و مسلمانان صدر اسلام
- بنى اميه در كمين خلافت
- مسلمانان دنياپرست
- عبرت هاى تاريخ
- مرورى بر مباحث پيشين
- حفظ اسلام، اولويت اول اميرالمؤمنين على(عليه السلام) در همه حال
- خلافت و صلح امام حسن(عليه السلام)
- از صلح حسنى تا قيام حسينى
- نهضت عاشورا، الگوى انقلاب اسلامى ايران
- خطر انحراف در كمين انقلاب
- لزوم همراهى شعور و شعار در مراسم محرّم و عاشورا
- مسلمانان نمازخوان، قاتلان امام حسين(عليه السلام)!
- تقليد ناروا
- دو منشأ فتنه هاى اجتماعى
- مفاهيم متشابه، ترفندى براى فتنه
- مرورى بر مباحث پيشين
- تحميل رأى خود بر قرآن
- شرايط متغير اجتماعى و وظيفه هدايت فكرى جامعه
- تطميع و نفاق، دو عامل مهم در شكل گيرى فاجعه كربلا
- ما در كدام صف هستيم: سپاه حسين(عليه السلام) يا سپاه كوفه؟
- مقدمه
- اوج صعود و سقوط در كربلا
- وراثت و محيط، تنها عوامل صعود و سقوط انسان؟
- بررسى اين نظريه با توجه به آيات قرآن
- ميهمان در مذبح ميزبان!
- ناآگاهى و دنياطلبى، دو عامل مهم انحراف
- ارتباط بين «بايد»ها و «هست»ها
- مرورى بر مطالب جلسه پيشين
- علت تفاوت گروه هاى هم سان از نظر وراثت و محيط
- نقد ديدگاه جامعه شناسان در تحليل حادثه كربلا
- تحليل اين رخداد از منظر معارف اسلامى
- پاسخ سيدالشهدا(عليه السلام) به تحليل جامعه شناسان
- پيام مهم امام حسين(عليه السلام) در شب و روز عاشورا
- مقدمه
- آيا مردم، سيدالشهدا(عليه السلام) را نمى شناختند؟
- مسلمانان ظاهرى
- ياران على(عليه السلام) قاتلان حسين(عليه السلام)!
- مؤمنان واقعى هم جاذبه دارند و هم دافعه
- ضعف معرفت، عاملى مهم در سقوط و انحراف مسلمانان در طول تاريخ
- مرورى بر مباحث پيشين
- تقويت عقايد دينى، پادزهرى براى پيش گيرى از انحراف
- ارزش ها و اعتقادات دينى چگونه كنار زده مى شوند؟
- نفى ارزش ها و اعتقادات دينى به بهانه اختلاف فتوا
- سير تحوّل شبهه ها
- ترفندها و شبهه هايى ديگر براى نفى ارزش ها و عقايد دينى
- آيا فهم دين به علما و مجتهدان اختصاص دارد؟
- پاسخ اين شبهه
- نمونه اى از فهم و تفسير قرآنِ يك غير متخصص
- كافى نبودن قرآن براى فهم همه معارف و احكام اسلام
- روش اجتهادى در كشف احكام اسلام
- شبهه قرائت هاى مختلف
- مرورى بر مطالب جلسه پيشين
- پيشينه شبهه تعدد قرائت ها
- متشابهات قرآن و شبهه تعدد قرائت ها
- شبهه تعدد قرائت ها در اسلام
- پاسخ شبهه تعدد قرائت ها
- اختلاف در احكام دين، نه در مبانى و اصول
- چكيده بحث
- شبهه «برحق بودن همه اديان»
- تمسك به آيه 62 بقره و 17 حج براى اثبات پلوراليزم دينى
- نقد استدلال مذكور
- اشكالى ديگر بر استدلال مذكور
- استدلالى ديگر براى اثبات پلوراليزم
- پاسخ اين استدلال
- رفع يك استبعاد
- خلاصه بحث
- بيان شبهه تأويل در دين
- پاسخ شبهه
- بحث «زبان دين»
- مشكل امام زمان(عليه السلام) با اهل تأويل
- شيطانى ترين شبهه: قرائت هاى مختلف
- شبهه عدم نياز بشر به شريعت در عصر حاضر
- استدلال عقلى و نقلى بر اين شبهه
- آيا عقل بشر مى تواند از راهنمايى وحى بى نياز شود؟
- پاسخ گويى دين به نيازهاى جديد بشر
- تفاوت نسخ احكام با اجراى احكام حكومتى و ثانوى
- پاسخ استدلال نقلى
- در پرتو آذرخش
- سخن آخر
- بيان شبهه
- دليل نقلىِ شبهه و پاسخ آن
- وحى قرآنى، سالم از هر تغيير و تحريف
- دليل برون دينى
- پاسخ به دليل برون دينى
- داستان يك كرامت
- مرورى بر مطالب جلسه پيشين
- شبهه انكار عصمت پيامبر(صلى الله عليه وآله) و ائمه(عليهم السلام)
- پاسخ شبهه
- پرسش و پاسخ
علت تفاوت گروه هاى هم سان از نظر وراثت و محيط
اما در بُعد اجتماعى، چگونه دو گروه كه گاهى از يك نژاد هستند و حتى با يكديگر رابطه خويشاوندى دارند، در مقابل هم قرار گرفته و يكى از آنها، مانند خاندان پيغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم)، تا عالى ترين سطح ممكن ترقى و تعالى پيدا مى كند و گروه ديگر مانند بنى اميه، به حدى سقوط مى كند كه از هر حيوان درنده اى پست تر مى شود. با وجود اين كه اين دو گروه، هر دو از يك نژاد و از قبيله قريش بوده اند و عبد مناف جدّ مشترك آنها بود. به تعبير ديگر مى توان گفت: عوامل وراثت در اين دو گروه مشترك بود; همچنان كه عوامل اجتماعى نيز كمابيش ميان آنها مشترك بود. اما در عين حال گروهى آنچنان ترقى كردند و گروه ديگر اين چنين تنزل يافتند. اين سؤال، مسئله اى اجتماعى است كه حل آن به جامعه شناسان مربوط مى شود. آنها نيز جوابى كلى ارائه كرده اند كه آن را نقل مى كنيم و سپس نظر اسلام را در اين زمينه مورد بررسى قرار خواهيم داد. جامعه شناسان مى گويند: زندگى قبيله اى كه در اكثر كشورها، پيش از شهرنشينى رايج بوده، برخى خصوصيات را همراه داشته است، از جمله اين كه بين دو قبيله يا دو تيره از يك قبيله كه در كنار هم زندگى مى كنند، نوعى رقابت به وجود مى آيد كه لازمه زندگى قبيله ايست. اين رقابت ها بر اساس شرايط مختلف زمان و مكان، به صورت هاى مختلف، حتى به صورت رقابت مذهبى، ظاهر مى شود و هنگامى كه رقابت بين دو قبيله اوج مى گيرد به جنگ و خونريزى ميان آنها منتهى مى شود. بر اساس ديدگاه جامعه شناسان، واقعه عاشورا نيز حادثه اى از همين قبيل بوده است. بنى هاشم و بنى اميه كه دو تيره از قبيله قريش بودند، با يكديگر بر سر مسائل مذهبى و مناصب مربوط به كعبه و حج و همچنين مسايل اقتصادى اختلاف داشتند و بين آنها رقابت شديدى وجود داشت كه به دشمنى و كينه اى ديرينه بين اين دو تيره منجر شده بود. رقابت بين اين دو گروه همچنان ادامه داشت، تا زمانى كه پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله وسلم) از بنى هاشم به رسالت مبعوث شدند و اين امر، احساس حسادت و رقابت شديدترى را در بنى اميه به وجود آورد كه به صورت هاى مختلف نيز تشديد شد و به كينه هاى بسيار حاد منتهى گرديد. از جمله اين كه در جنگ بدر، بنى هاشم و يارانشان عده زيادى از بنى اميه را كشتند. به گونه اى كه هر يك از افراد بنى اميه در اين جنگ چند نفر از نزديكان خود را از دست داد. مسايلى از اين قبيل اختلافات را بين اين دو تيره تشديد كرد تا زمانى كه در فتح مكه بنى اميه با كراهت تسليم شدند و در ظاهر، اسلام را پذيرفتند; اما به دلائلى، هرگز ايمان واقعى نياوردند و كينه هاى سابق كماكان در قلب آنها باقى ماند. سرانجام بنى اميه در كربلا انتقام خود را از خاندان پيغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم) با كشتن حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) و فرزندان و ياران آن حضرت گرفتند.
آدرس: قم - بلوار محمدامين(ص) - بلوار جمهوری اسلامی - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) پست الكترونيك: info@mesbahyazdi.org